21–22 листопада 2015 року за сприяння Міністерства освіти і науки України на базі Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова відбулися Десяті Всеукраїнські Читання з гуманної педагогіки «Виховуватися в моральному кліматі пам’яті»
Тема Читань передбачала осмислення двох найважливіших понять у контексті духовного гуманізму: «ПАМ’ЯТЬ» і «ВИХОВАННЯ».
«Моральний клімат пам’яті – це створення Учителем, Вихователем, Батьками такого простору, в якому живуть Піднесені і Прекрасні Образи, здатні пробудити в душах наших учнів Образ Творця, і спрямувати їх до самовиховання.
На цих Читаннях нам необхідно обговорити, як створювати такий простір, якими образами його наповнювати і наповнюватися самим», - зазначали організатори.
Для розкриття ключової теми слухачам Читань було запропоновано ряд цікавих заходів: сім творчих майстерень, сім змістовних майстер-класів, творчі портрети класиків педагогіки «Антологія гуманної педагогіки», презентацію досвіду провідних колег «Сузір' я педагогічних ідей» тощо.
Сумський обласний центр гуманної педагогіки був представлений 34 – ма делегатами з числа викладачів училища, студентів та вчителів, які були не лише пасивними слухачами, а організаторами. Так директор училища Л.М.Кірдішева провела майстер-клас «Ментальність українців у контексті морального клімату пам'яті», який отримав схвальні відгуки колег.
Завідувачка навчально-методичним кабінетом Н.В.Стеценко у співавторстві зі С.А.Гарячою провела творчу майстерню «Жити і діяти з почуттям відповідальності за свої думки і слова».
А «Виховні ідеали Григорія Ващенка» у презентації методиста навчально-методичного кабінету В.М.Кіріної-Радчук (Антологія гуманної педагогіки) захопили всіх присутніх змістом і професійністю виступу.
Окрім плідної педагогічної роботи слухачам Читань була запропонована і культурна програма – імпреза «Кавові історії Грушевських» в Історико – меморіальному музеї Михайла Грушевського, яку на високому професійному рівні провела директор музею С.М.Панькова.
Читання надихнули всіх нас на подальшу творчу працю, а студенти, для яких ця поїздка була дебютною, поділилися своїми враженнями.
Анастасія Іванова
Слово «виховуватися» вжите невипадково, адже педагог, перш ніж виховувати дітей, має гарно попрацювати над собою. Лише високоморальна особистість здатна передати все найкраще прийдешнім поколінням, які стануть гідним майбутнім нашої країни.
Педагогічні читання тривали лише два дні, але програма була змістовна і насичена: цікаві спільні зустрічі, різнотематичні доповіді, антологія гуманної педагогіки та сузір’я педагогічних ідей. Окрасою читань стали творчі майстерні і майстер-класи. Великим плюсом був широкий спектр вищезазначених заходів, й іноді хотілося роздвоїтися, щоб більше почути, побачити, поспілкуватися. Серед такого різноманіття я зробила вибір, яким залишилася дуже задоволена: побувала на майстер-класі «Слово – ключ до таємниці Життя» (Богосвятська А.-М.І.) і творчій майстерні «Жити і діяти з почуттям відповідальності за свої думки і слова» (Стеценко Н.В., Гаряча С.А.). Отримані в процесі такого творчого обміну думками й новими ідеями знання і вміння планую застосовувати практично – у роботі з дітьми.
Педагогічні читання – це не лише обмін досвідом з педагогами з різних куточків України, а для мене ще й гарна можливість поспілкуватися з викладачами мого навчального закладу: поділитися своїми враженнями і думками з приводу почутого й побаченого, обговорити порушені колегами проблеми та можливі шляхи їх вирішення. На жаль, буденне життя часто залишає мало часу для такого спілкування. Заходи на рівні міста, області, регіону, країни проводяться для того, щоб спеціалісти могли узагальнити свої напрацювання і поділитися досвідом роботи одне з одним, але такі «злети» відбуваються періодично. А робота по вдосконаленню себе і своїх професійних умінь має тривати безперервно. Тому, думаю, варто придивлятися і співпрацювати з тими, хто трудиться на педагогічній ниві пліч-о-пліч з тобою і для тебе. Для студентів це по-особливому цінно, адже поруч не один достойний педагог докладає всіх зусиль, щоб передати свої знання і виховати гідну зміну на благо Батьківщини.
Тож Х Всеукраїнські педагогічні читання справили неймовірне враження, і я сподіваюсь взяти участь в ХІ. Організаторам та учасникам читань хотілося б побажати творчої наснаги і невичерпного натхнення. Можливо, мені пощастить долучитися до їхніх педагогічних ідей і надбань на Міжнародних педагогічних читаннях.
Вікторія Козинка
Дорога була довгою і виснажливою, але кожен зі студентів із нетерпінням чекав прибуття, і ось – приїхали. В Гуманітарному корпусі Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова,пройшовши реєстрацію, ми з нетерпінням чекали урочистого відкриття читань. Приємно було почути звернення до учасників читань президента Міжнародного Центру Гуманної Педагогіки Паати Шалвовича Амонашвілі. Його влучні вислови та цікаві історії нікого не залиши байдужими. Не менш змістовними були виступи інших доповідачів, зокрема С.Л. Крука, кандидата педагогічних наук, президента Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації Гуманної Педагогіки (ВАГП), віце-президента Міжнародного центру Гуманної Педагогіки, директор центру інноваційної педагогіки та психології Хмельницького Національного університету, доцента, Лицаря Гуманної Педагогіки.
Відеозвернення до учасників Читань зробив академік, доктор психологічних наук, професор, іноземний член Національної Академії Педагогічних Наук України, почесний президент Міжнародного Центру Гуманної Педагогіки Ш.О. Амонашвілі.
З доповідями виступили директор Інституту проблем виховання НАПН України, дійсний член НАПН України, доктор психологічних наук, професор, Заслужений діяч науки і техніки України І.Д. Бех, академік-секретар НАПН України, іноземний академік РАО та Академії природничих наук ФРН, доктор психолого-педагогічних наук, професор, лауреат Державної премії України, заслужений діяч науки і техніки України, директор Інституту психології ім. Г.С.Костюка НАПН України С.Д.Максименко.
Велике враження на мене справила майстерня ,на якій довелось побувати ( кер. З.І.Хоменко, І.О.Ерметов): високий рівень підготовки, цікава та легка для сприймання інформація, приємна атмосфера допомагають засвоювати нові знання. Тепер я з упевненістю можу сказати : « Самовдосконалення – основа морального клімату пам’яті».
Не менш вражаючим був майстер- клас. Ще не раз я згадаю ті слова,що були там сказані й закарбувалися в моїй памяті назавжди.
Програма читань була добре продумана та задовольняла потреби їх учасників. Був час послухати промовців і перепочити. Я дуже задоволена тим, що мені випала можливість побували на педагогічних читаннях. Набуті знання допоможуть мені у майбутній професійній діяльності. Адже провідний принцип роботи соціального педагога – принцип гуманності.