29 жовтня 2024 року відбулося чергове засідання постійно діючого семінару керівників практики. Темою практичного семінару була взята проблема, над якою активно працює педагогічний колектив коледжу: «Удосконалення шляхів реалізації практичного компоненту освітньо-професійних програм здобувачів освіти у закладах фахової передвищої освіти».
Практичне навчання студентів є невід’ємною частиною процесу професійної підготовки спеціалістів у коледжі, важливою складовою освітньо-професійних програм підготовки здобувачів освіти за різними спеціальностями, ефективною формою навчання.
Педагогічний колектив коледжу працює над реалізацією головної мети практичної підготовки — сприяння оволодінню сучасними методами, формами організації майбутньої професійної діяльності, формування у здобувачів освіти професійних умінь й навичок задля прийняття самостійних рішень під час конкретної роботи в сучасному освітньому середовищі, виховання потреби систематично поновлювати свої знання і творчо їх застосовувати в практичній діяльності.
Участь у практичному семінарі взяли директор коледжу, завідувач навчально-виробничої практики, працівники навчально-методичного кабінету, керівники практики та викладачі.
Завідувач навчально-виробничої практики Людмила Клименко акцентувала увагу присутніх на необхідності створення умов для ефективної адаптації майбутнього спеціаліста в професії, засвоєння особистістю моделей професійної поведінки. Зокрема, було наголошено на тому, що керівники практики вибудовують взаємовідносини викладача і здобувача освіти на основі партнерської взаємодії, що сприяє створенню атмосфери, в якій найкраще розкривається потенціал кожного студента, формується його ініціативність і креативність, партнерство задовольняє потребу в значимості і приналежності та зменшує рівень стресу, такий формат стосунків найкраще готує молодих людей до професійної діяльності. З метою пошуку ефективних шляхів модернізації педагогічної практики були розглянуті проблеми, що виникають в ході проведення практики.
У виступах керівники практики поділилися досвідом реалізації практичного компоненту освітньо-професійних програм підготовки фахівців.
Зокрема, Михайленко Наталія Вікторівна проаналізувала педагогічні умови вдосконалення практичної підготовки студентів до майбутньої професійної діяльності, звернула увагу на особливості формування у студентів загальних та спеціальних вмінь, визначених професійним стандартом. Наголосила на необхідності створення таких педагогічних умов під час педагогічної практики, які б сприяли розвитку мотивації, активності, відповідальності кожного студента.
Думками щодо організації практичної підготовки студентів через призму студентоцентризму поділилася Доля Людмила Миколаївна. Вона наголосила, що студентоцентризм передбачає впровадження особистісно-орієнтованої технології навчання для забезпечення всебічного розвитку особистості здобувача освіти, врахування його індивідуальних особливостей, здібностей, інтересів, потреб, можливостей, індивідуального профілю компетенцій.
Досвід підготовки майбутніх педагогів до роботи в дитиноцентричному освітньому середовищі презентувала Степанкова Олена Леонідівна. Вона наголосила, що дитиноцентризм – системоутворювальна ідея сучасної освіти, яка передбачає створення оптимальних умов для розвитку і самоактуалізації кожного учня. Виходячи з цього, педагогічна практики в коледжі спрямовується на формування у студентів практичних умінь будувати освітній процес з урахуванням потреб, здібностей, нахилів та особливостей кожної дитини.
Технологічний підхід до організації практики передбачає оптимізацію, вдосконалення практичної діяльності здобувачів освіти, підвищення її результативності, інструментальності, інтенсивності. Технологія педагогічної діяльності враховує об’єктивні дидактичні закономірності і, таким чином, забезпечує в конкретних умовах відповідність результату діяльності попередньо поставленим цілям. Досвідом професійної підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти на засадах технологічного підходу поділилася Турченко Алла Михайлівна. Зокрема, вона акцентувала увагу на тому, що використання у процесі організації практики освітніх технологій сприяє формування у здобувачів освіти свідомого й ініціативного ставлення до майбутньої професійної діяльності та формування на основі отриманих науково-теоретичних знань здатності вирішувати наявні професійні проблеми.
Мотивація практичної діяльності студентів є суттєво необхідною умовою для ефективного здійснення практичної підготовки, яка безпосередньо пов’язана з тим, наскільки високими є мотиви і стимули оволодіння майбутньою професією. Цікавим був обмін думками, ідеями, пропозиціями щодо шляхів розвитку мотивації здобувачів освіти до професійної діяльності на дошках padlet, у «колі ідей» тощо.
Людмила КЛИМЕНКО, завідувач навчально-виробничої практики