Екологічна безпека суспільства є одним із найважливіших критеріїв соціального розвитку будь-якої країни. Екологічні проблеми становлять серйозну загрозу людству, оскільки ситуація з довкіллям та кліматом є надзвичайною. Отож прищеплювати правильні екологічні звички необхідно з дитячих років.
Україна першою серед країн Центральної та Східної Європи прийняла «Концепцію екологічної освіти…», згідно якої формування екологічних знань та мислення, що ґрунтуються на ставленні до навколишнього природного середовища як до універсальної та унікальної цінності, розпочинається ще з дошкільного віку. Що, звичайно ж, передбачає становлення екологічної компетентності педагогів, яких, як відомо, готує і наш заклад.
Що таке екологічна компетентність?
Яка особистість є екологічно компетентною?
Що є основою екологічної освіти?
Ці та інші надважливі питання стали в центрі обговорення під час регіонального онлайн-семінару «Інтеграційний підхід у процесі формування екологічної компетентності здобувачів освіти педагогічних ЗФПО» (модератор Сергій Приходько, координатор Валентина Кіріна-Радчук), який проходив 15 травня 2024 року на базі КЗ СОР «Лебединський педагогічний фаховий коледж імені А. С. Макаренка» в межах роботи методичного об'єднання викладачів природничих дисциплін педагогічних ЗФПО Центрального регіону України.
Участь у семінарі взяли близько тридцяти осіб із числа педагогічних працівників десяти закладів регіону.
Чи не найважливішим провідником подібних зібрань є сучасна науково-методична думка. Сьогодні її презентувала Валентина Успенська, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії і методики змісту освіти, керівник науково-дослідної лабораторії здоров’яспрямованої освіти Комунального закладу Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти. Як провідний спікер семінару у своїй доповіді «Актуальні проблеми довкілля та можливості їх вирішення в освітній діяльності вчителя початкових класів» Валентина Миколаївна детально зупинилася на ключових питаннях зазначеної проблеми: екологічна компетентність, як ключова в НУШ; екологічний слід людини і шляхи його зменшення; проєкти, ресурси, методики в діяльності вчителя початкових класів тощо.
До обговорення зі змістовними, високопрофесійними доповідями долучилися викладачі природничих дисциплін регіону:
Ірина Стародубцева (КЗ СОР «Путивльський педагогічний фаховий коледж імені С.В.Руднєва») – «Інтеграційний підхід у процесі формування екологічної компетентності майбутніх вчителів початкових класів»;
Валентина Бутченко (КНЗФПО«Корсунь-Шевченківський педагогічний фаховий коледж імені Т.Г. Шевченка Черкаської обласної ради» - «Екологічна компетенція майбутніх вчителів початкової школи: стратегії формування та важливість для сталого розвитку суспільства»;
Наталія Шам (КЗ СОР «Лебединський педагогічний фаховий коледж імені А.С.Макаренка») – «Формування екологічної компетентності майбутніх вчителів початкових класів на заняттях з основ інтегрованого курсу « Я досліджую світ» » та в позанавчальній діяльності»;
Людмила Глухенька (Фаховий коледж «Універсум» Київського столичного університету імені Бориса Грінченка) – «Формування екологічної компетентності майбутніх вчителів початкової освіти в сучасних реаліях»;
Ірина Накоренко (КЗКОР «Богуславський гуманітарний коледж ім. І.С.Нечуя – Левицького» - «Штучний інтелект у формуванні екологічної культури майбутніх вчителів початкової школи»;
Алла Ляшук (Коростишівський педагогічний фаховий коледж імені І.Я. Франка ЖОР) – «Формування сучасного освітнього середовища на засадах інтегрованого підходу»;
Валентина Груленко (КЗКОР «Ржищівський гуманітарний фаховий коледж») - « Інтегрований підхід до екологічного виховання у початковій школі»;
Віра Виноградова (КЗ КОР «Білоцерківський гуманітарно-педагогічний фаховий коледж») – «Формування екологічного виховання та мислення молодших школярів»;
Валентина Чернецька, (Бердичівський педагогічний фаховий коледж ЖОР) –«Інтеграційний підхід у процесі формування екологічної компетентності майбутніх вихователів»;
Світлана Прокопенко (КЗ «Прилуцький гуманітарно-педагогічний фаховий коледж імені Івана Франка» ЧОР) – «Формування екологічної компетентності у майбутніх вчителів початкової школи у Прилуцькому гуманітарно-педагогічному фаховому коледжі імені Івана Франка».
Важливість теми семінару не змогла не звернути увагу студентів-випускників (майбутніх учителів початкових класів), які побажали долучитися до роботи у ролі слухачів. Читаємо коментар від Аліни Зінченко ( студентки 141 групи): «Проблема довкілля є надзвичайно актуальною у сучасному світі. І завдяки участі у семінарі ми ще раз переконалися, що освіта відіграє важливу роль у вирішенні цих проблем. Я хочу, щоб мої вихованці були екологічно грамотними, тому вже бачу і свої завдання : формувати у них екологічну культуру та виховувати відповідальне ставлення до природи. Учні повинні знати про причини забруднення довкілля, його наслідки, а також про способи їх уникнення та зменшення».
Дух партнерства і прагнення до спільної мети об'єднують і мотивують. На цьому наголосила директор коледжу Любов Білокобильська, побажавши учасникам сили, мужності, витримки у подальших педагогічних «звершеннях» задля ПЕРЕМОГИ рідної України.
Валентина КІРІНА-РАДЧУК, методист коледжу