Виховати мовну особистість, здатну досконало володіти всіма мовними засобами в різних мовленнєвих ситуаціях, – одне з важливих завдань, яке стоїть перед викладачем-філологом. Недостатньо дати здобувачам освіти лише необхідні лінгвістичні знання, треба навчити бездоганно володіти ними у власному мовленні, що послужить, передусім, умовою формування професійної комунікації педагога. В умовах сьогодення викладач філологічно-гуманітарних дисциплін повинен чітко усвідомлювати свою мету й бути готовим не тільки прийняти виклик, а й вчасно та компетентно на нього відреагувати. «Сучасні виклики у викладанні філологічно-гуманітарних дисциплін: реалії та перспективи» – це питання, яке стало ключовим під час обговорення учасниками регіонального проблемного столу педагогічних ЗФПО Центрального регіону України, який відбувся на базі Комунального закладу Сумської обласної ради «Лебединський педагогічний фаховий коледж імені А.С. Макаренка».
У вітальному слові голова методичного об´єднання методистів ЗФПО Центрального регіону України, методист коледжу Валентина КІРІНА-РАДЧУК наголосила, що кожен, хто проживає в Україні, має розуміти важливість збереження мови, літератури, традицій роду, культури рідної країни. Мова – ознака національної ідентичності, тому досконале володіння нею, її нормами в процесі мовленнєвої діяльності для кожного повинно бути чіткою громадянською позицією, а не даниною моді.
Модератором проблемного столу виступила Лариса ПЕРЕВОЗНИК, голова регіонального методичного об´єднання викладачів гуманітарно-філологічних дисциплін.
Пізнавальний, інтерактивний, емоційний виступ «Мода на українську чи системна зміна?» Наталії ПОНОМАРЕНКО, доктора філософії, викладача ВСП «Машинобудівний фаховий коледж СумДУ», був спрямований на вдосконалення мовно-комунікативної компетентності педагога як важливого компонента якості професійної комунікації.
Виконуючи практичні завдання, присутні мали можливість переконатися в необхідності постійного вироблення та вдосконалення вмінь та навичок аналізу масової інформаційної діяльності, необхідності дотримання етичних норм, професійних стандартів у власному мовленні, підвищити рівень своєї кваліфікації за напрямом «мовленнєва компетентність».
Про компетентнісний підхід до літературно-читацької діяльності в закладах фахової передвищої освіти поділилася Наталія ГРОНА, доктор педагогічних наук, доцент, викладач-методист, голова циклової комісії викладачів української мови і літератури Комунального закладу «Прилуцький гуманітарно-педагогічний фаховий коледж імені Івана Франка» Чернігівської обласної ради.
Актуальні питання викладання філологічно-гуманітарних дисциплін у фахових коледжах в умовах сьогодення порушили у своїх виступах викладачі:
Наталія СМІЛЯНЕЦЬ, викладач вищої категорії, старший викладач Комунального навчального закладу фахової передвищої освіти «Корсунь-Шевченківський педагогічний фаховий коледж ім. Т. Г. Шевченка Черкаської обласної ради» – «Українська мова як основа національної ідентичності»;
Оксана КОСЯК, заступник директора з виховної роботи, спеціаліст вищої категорії, викладач-методист КЗ КОР «Білоцерківський гуманітарно-педагогічний фаховий коледж» – «Інтеграція на заняттях СУМ як запорука ефективного розвитку професійної комунікації майбутніх фахівців освіти»;
Ірина ПУШКАРУК, викладач вищої кваліфікаційної категорії Бердичівського педагогічного фахового коледжу Житомирської обласної ради – «Актуальні техніки викладання української мови та літератури в умовах змішаного навчання»;
Людмила ШАМРАЙ, викладач вищої категорії, старший викладач Комунального закладу Сумської обласної ради «Лебединський педагогічний фаховий коледж імені А.С. Макаренка» – «Сучасні освітні інструменти та засоби формування ключових компетентностей здобувачів освіти на заняттях зарубіжної літератури»;
Галина СТАРИНЕЦЬ, викладач вищої категорії, викладач-методист Коростишівського педагогічного фахового коледжу імені Івана Франка Житомирської обласної ради – «Розвиток емоційного інтелекту на заняттях з української літератури»;
Наталія БАТРАК, Оксана КОВАЛЬСЬКА, викладачі вищої категорії Комунального закладу Київської обласної ради «Богуславський гуманітарний фаховий коледж імені І.С. Нечуя-Левицького» – «Формування національного світогляду здобувачів освіти в умовах сьогодення»;
Тетяна ШКУРЕНКО, викладач вищої категорії, викладач-методист Комунального закладу «Прилуцький гуманітарно-педагогічний фаховий коледж імені Івана Франка» Чернігівської обласної ради – «Локальний літературний спадок як засіб формування національного світогляду майбутніх педагогів»;
Тетяна ТЕРЕЩЕНКО, викладач вищої категорії Комунального закладу Київської обласної ради «Ржищівський гуманітарний фаховий коледж» – «Формування національної свідомості та патріотичного виховання студентської молоді на заняттях української літератури та в позаурочній роботі».
Учасники проблемного столу акцентували увагу на важливості правильного вибору стратегії роботи, доборі дієвих методів і прийомів, які забезпечать максимальну ефективність освітнього процесу, особливо зараз, коли умови навчання постійно змінюються.