Яке воно, те одвічне джерело? Що таке народна педагогіка, педагогічна деонтологія, народна дидактика? Які духовні заповіти залишив сучасникам видатний педагог В.О.Сухомлинський? На ці та багато інших запитань шукали відповідь студенти 131 групи спеціальності 013 Початкова освіти під керівництвом викладача Михайленко Н.В. на занятті з педагогіки, яке відбулося 11 жовтня 2023 року.
Тема заняття «Джерела розвитку педагогіки» знайшла живий відгук в серцях і думках студентів: майбутні вчителі жваво дискутували над змістом художніх та публіцистичних творів, які порушують проблеми освіти та виховання (Ю.-Н.Харарі «Sapiens», Л.-М.Олкотт «Маленькі жінки», оповідання В.О. Сухомлинського), демонстрували свої власні дослідження як результати роботи в парах, малих групах. Мета заняття була зрозуміла студентам, бо була донесена викладачем не в імперативній формі, а навчальним матеріалом; викладач за допомогою продуманих запитань перевіряє, наскільки добре студенти зрозуміли завдання. Заняття пройшло на засадах педагогіки партнерства, особистісно зорієнтованому підході до студентів. Наталія Вікторівна формулює навчальну проблему, організовує спільну роботу зі студентами над її розв’язанням, заохочує до висловлення власної думки, допомагає більш точно її сформулювати.
Розвиток і формування ключових компетентностей майбутніх педагогів були одним із головних завдань під час заняття: уміння вчитися упродовж життя викладач реалізує в запитанні, як матеріал заняття можна використати в подальшому житті. Соціальні та громадянські компетентності: уміння працювати з іншими на результат, попереджувати конфлікти; загальнокультурна грамотність: глибоке розуміння власної національної ідентичності; валеологічна компетентність: здоров’я, стресостійкість вчителя теж знайшли своє місце на занятті. Ну і, звичайно, комунікативна практика спілкування державною мовою: інколи студентам було важко висловити свої думки, тому викладач спрямовує дискусію, полілог, допомагає студентам. Викладач залучає всіх студентів до заняття, апелює до завдань, які були розміщені в Google-класі, стимулює співпрацю студентів між собою. Під час рефлексії, оцінюючи свою роботу на занятті, студенти звертали увагу як на свої досягнення, так і на те, над чим ще потрібно працювати.
Це було одне з перших занять з курсу шкільної педагогіки у студентів-третьокурсників, то ж попереду ще багато цікавих, сучасних, змістовних занять, які неодмінно приведуть до вічних джерел.
Надія СТЕЦЕНКО,
завідувач навчально-методичного кабінету