Сьогодні, мабуть, уже не потребуємо доказів, що мова таки має значення. Вона не лише ознака національної ідентичності, а й надійна зброя у боротьбі з ворогом. За рік, що минув, перед українським суспільством постала проблема відновлення україномовного простору. Саме це питання стало ключовим під час обговорення учасниками регіонального онлайн-семінару педагогічних ЗФПО Центрального регіону України, який відбувся на базі Комунального закладу Сумської обласної ради «Лебединський педагогічний фаховий коледж імені А.С. Макаренка».
У вітальному слові голова методичного об´єднання методистів Валентина Кіріна-Радчук зазначила, що мовне питання повинно насамперед вирішуватися в душі кожного громадянина, а мовна стійкість кожного залежить від самої людини, а не від обставин, у які вона потрапляє.
Модератором виступила Лариса Перевозник, голова регіонального методичного об´єднання голів циклових комісій гуманітарно-філологічних дисциплін.
Учасники семінару обговорили проблему відновлення україномовного середовища з позицій відродження національної свідомості українців, створення культурного простору держави та інтеграцію його в різні сфери сучасного життя.
Маємо усвідомити, що українська мова є невіддільним атрибутом української державності, а ставлення до неї є свідченням національної свідомості й рівня культури народу. Мовне питання постійно було актуальним у національно-культурній та політичній боротьбі українців за власну державу. Ці тези прозвучали у виступах викладачів:
Грушко Людмили Василівни (КЗ СОР «Лебединський педагогічний фаховий коледж імені А.М. Макаренка») – «Мова – одухотворення життєдайного середовища Української держави»;
Войтенко Світлани Валентинівни (Комунальний закладу Київської обласної ради «Ржищівський гуманітарний фаховий коледж») – «Мова як джерело відродження самобутності українського народу»;
Дерюгіної Людмили Миколаївни (КЗ СОР «Путивльський педагогічний фаховий коледж імені С.В.Руднєва») – «Формування мовної особистості в культурному просторі держави».
Пізнаючи мову, ми пізнаємо світ. А український фольклор, художня література, пісня, утілені в словесній формі, розкривають перед людиною світ краси, допомогають самоствердитися, самореалізуватися в житті – через красу, естетичні переживання, духовне збагачення.
Надзвичайно цікавими, змістовними та емоційно забарвленими були виступи викладачів:
Бабійчук Тамари Василівни (Бердичівський педагогічний фаховий коледж Житомирської обласної ради) – «Формування україномовного простору в умовах національного відродження на заняттях української літератури»;
Грони Наталії Вікторівни (КЗ «Прилуцький гуманітарно-педагогічний фаховий коледж імені Івана Франка» – «Інноваційні цифрові рішення викладання української мови й літератури»;
Батрак Наталії Володимирівни (КЗ КОР «Богуславський гуманітарний фаховий коледж імені І. С. Нечуя-Левицького») – «Сучасна література в культурі України»;
Голобородько Марини Петрівни (КЗ КОР «Богуславський гуманітарний фаховий коледж імені І. С. Нечуя-Левицького») – «Пізнавати слова дивосвіт».
Учасники семінару акцентували увагу на важливості примноження цінностей духовної культури, постійної турботи про екологію мовного середовища, що є показником самосвідомості кожного розвинутого суспільства. Досвідом роботи та цікавими напрацюваннями поділилися викладачі:
Долінговська Світлана Миколаївна ( Коростишівський педагогічний фаховий коледж імені І. Я. Франка Житомирської обласної ради) – «Білінгвізм як найпоширеніша мовна проблема в Україні»;
Яковенко Тамара Вікторівна (КЗ КОР «Богуславський гуманітарний фаховий коледж імені І. С. Нечуя-Левицького») – «Шляхи усунення суржикових граматичних помилок у сучасному україномовному просторі»;
Пилипенко Світлана Віталіївна (КЗ СОР «Путивльський педагогічний фаховий коледж імені С.В. Руднєва») – «Українська мова – територія студентського простору»;
Корчинська Наталія Юріївна (КЗ КОР «Білоцерківський гуманітарно-педагогічний фаховий коледж») – «Підвищення рівня культури мовлення здобувачів фахової передвищої освіти»;
Груздьова Олена Вікторівна (Фаховий коледж «Універсум» Київського університету імені Бориса Грінченка) – «Формування комунікативної компетентності в студентів фахових коледжів на заняттях з української мови (за професійним спрямуванням)».
У процесі дискусії учасники семінару відзначили, що важливу роль у збереженні мови відіграє рівень згуртування суспільства, адже навіть зусилля однієї людини можуть стати початком її відродження. Водночас зроблено акцент на тому, що реалізації мовної політики повинна сприяти держава, яку має підштовхувати до цього активна частина суспільства, до якої належить освітянська спільнота.
Лариса Перевозник, голова регіонального методичного об´єднання голів циклових комісій гуманітарно-філологічних дисциплін.