Актуальною формою виявлення рівня професійної компетентності викладача для подальшого удосконалення викладацької діяльності є показові заняття. Головним завданням викладача, який готує показове заняття, є демонстрація напрацьованого досвіду протягом міжатестаційного періоду.
У відповідності до графіку показових занять 02 листопада викладачем дошкільної педагогіки та окремих методик Таран В.О було проведено практичне заняття з основ природознавства з методикою ознайомлення дошкільників з природою для студентів спеціальності 012 Дошкільна освіта на тему «Заняття як основна форма ознайомлення дошкільників з природою».
Роботу на занятті викладач починає з використання афірмацій, які сприяли заохоченню студентів до діяльності. Вікторія Олексіївна запросила студентів у освітню подорож у ході якої було узагальнено та систематизовано вивчений теоретичний матеріал. Слід звернути увагу на раціональне поєднання індивідуальних, колективних та групових форм організації навчально-пізнавальної діяльності здобувачів освіти (продумано форми опитування з використанням різних засобів (тести, Jamboard, усне бліц опитування) та програми LearningApps). Освітня подорож включала творчу та презентаційну локації, де здобувачі освіти вчились правильно, відповідно до методики і програм, проєктувати і проводити заняття для дітей різних вікових груп. Викладач пояснила доцільність інтеграції на заняттях, використання сучасних інноваційних технологій в ЗДО. Робота в групах, виконання творчих завдань сприяли формуванню загальних та спеціальних компетентностей.
На занятті наголошувалось на необхідності впровадження педагогіки партнерства у роботі з дошкільниками, студентів спонукали до емоційного вираження власних думок, переживань, вражень. Під час лекції студенти виступали не пасивними спостерігачами, а активно спілкувалися, спільно з викладачем визначали мету та мотивацію своєї навчальної діяльності, опрацьовували навчальний матеріал та підводили підсумки роботи. Викладач уміло поєднує своє пояснення зі самостійною роботою студентів. Заняття пройшло динамічно, продуктивно, поставлена мета досягнута.
8 листопада викладачем шкільної педагогіки та психології Галиною Сергіївною Соловей було підготовлено студентку 4 курсу спеціальності 013 Початкова освіта Оверчук Анжеліку до проведення відкритого пробного уроку з навчального предмета «Дизайн і технології» у 4 класі на тему «Працюємо з папером. Проєкт «Рамочка для фото з картону».
Керівник педагогічної практики Соловей Г.С. на високому рівні здійснила методичне керівництво під час підготовки студентки до проведення пробного уроку. В процесі проведення консультацій викладач акцентувала увагу на першочерговості роботи з типовою освітньою програмою для визначення мети уроку та очікуваних результатів навчання. Для досягнення поставленої мети було використано інноваційні технології навчання: ІКТ-технології, формування критичного мислення, ігрові технології, проєктні технології.
Протягом всього уроку можна було спостерігати як відбувалася реалізація змістових ліній технологічної освітньої галузі. Змістова лінія «Інформаційно-комунікативне середовище» спрямована на розвиток асоціативного, образного та критичного мислення реалізовувалась через використання інтерактивних вправ за допомогою віртуальної дошки jamboard та ігор «Знайди відповідність», «Місткий кошик», «Сніжна грудка», «Знайди пару», «Склади пазл». Реалізація змістовної лінії «Середовище проєктування» спрямована на розвиток аналітичного, просторового та творчого мислення відбувалось через ознайомлення з алгоритмом виготовлення виробу, аналізу матеріалу із якого він буде виготовлений. Змістовна лінія «Середовище техніки та технології», що передбачає розвиток здатності до координування дій, взаємодопомоги, навичок організації свого робочого місця, безпечної праці з ручними та механічними інструментами була реалізована під час виготовлення виробу «Рамочка для фото з картону», шляхом правильно зробленого креслення, вирізання та поетапного склеювання, оздоблення виробу. В процесі роботи над виготовлення виробу неодноразово повторювали «Правила техніки безпеки роботи із ножицями та клеєм» та «Правилами організації робочого місця». Змістовна лінія «Середовище соціалізації» була реалізована в процесі самооцінювання та презентації власного виробу, позитивного емоційного налаштування протягом всього уроку.
По завершенню уроку студентка отримала схвальні відгуки присутніх.
10 листопада викладачем безпеки життєдіяльності та охорони праці Бережною Світланою Іванівною було проведено показове заняття з навчальної дисципліни «Охорона праці» зі студентами 141 групи спеціальності 013 Початкова освіта (тема «Електробезпека»). На занятті студенти ознайомились з поняттями «електробезпека», «різновидами електрики», особливостями ураження електричним струмом, впливом електричного струму на організм людини, формували вміння і навички з надання долікарської допомоги при враженні електричним струмом.
Активізація пізнавальної діяльності студентів під час лекційного занятті, що відбувалося у онлайн форматі здійснювалась шляхом використання активних методів дистанційного навчання (робота у віртуальних кімнатах, мозковий штурм, різнотипні завдання на дошці Jamboard, аналіз відеоматеріалів). Формуванню у студентів вмінь приймати рішення, вибудовувати алгоритм дій з урахуванням конкретних умов та наявності фактичної інформаці сприяв кейс-метод. На занятті простежувалась інтеграція знань з суміжних дисциплін (безпека життєдіяльності, фізика, біологія).
Позитивне враження присутні отримали, спостерігаючи наступні аспекти організації та проведення показового заняття: оптимальне планування та оптимальний розподіл навчального навантаження на кожному етапі заняття, педагогічна доцільність обраних методів та прийомів навчання, що забезпечили активізацію студентів групи, розвиток їх критичного мислення, вміння володіти аудиторією, шляхи виходу із проблемних ситуацій; системність, ґрунтовність, послідовність, доступність розгляду поставлених питань, переконливість і ефективність наведених фактів, прикладів, їх теоретичне узагальнення та висновки.
Засвоєння змісту навчального предмета відбувається на пошуковому та творчому рівнях, що сприяє формуванню практичних умінь та навичок здоров’язбереження учасників освітнього процесу. Демократичний стиль спілкування викладача зі студентами, взаємна позитивна установка, сприяли набуттю студентами відповідного досвіду спілкування з аудиторією.
Наталія МИХАЙЛЕНКО, голова циклової комісії