Нова українська школа висуває нові вимоги до нового вчителя. Освітньою реформою передбачено низку стимулів для особистого і професійного зростання сучасних педагогів, щоб залучити до професії найкращих.
Важливу роль у формуванні психологічно-зрілої, духовної особистості відіграє особистість педагога, адже предметом його професійної діяльності є, передусім, саме особистість учня. В контексті концепції Нової української школи, яка спрямована на розвиток особистості учня, з’являються й нові професійні завдання у сучасного вчителя. Педагог, перш за все, має бути носієм духовно-моральних цінностей, які актуалізуються у відповідних рисах його особистості.
Отже, саме через вчителя відбувається побудова нової школи й нового ставлення до дітей.
В рамках декади циклової комісії викладачів шкільної та дошкільної педагогіки, психології, соціально-педагогічних дисциплін та окремих методик, під керівництвом викладача Соловей Г.С., було проведено годину спілкування на тему «Формула професійного успіху», де учасниками були студенти 4 курсу спеціальності «Початкова освіта».
Нова українська школа буде успішна, якщо до неї прийде успішний вчитель і фахівець, який вирішить багато питань щодо: якості викладання, обсягу домашніх завдань, комунікації з дітьми та адміністрацією школи. До дітей має прийти людина-лідер, яка може вести за собою, яка любить свій предмет і якісно його викладає.
Вчитель формує особистість учня своєю особистістю. Учасники засідання досліджували проблему психологічної готовності вчителя до творчої професійної діяльності, дали відповідь питання: які ж особистісні риси педагога створюють сприятливі умови для розвитку педагогічної творчості? Педагогічна творчість – це оптимальна реалізація моделей педагогічної діяльності. Вчитель має самостійно визначати шляхи реалізації власних новацій, втілюючи їх в життя. Творчість вчителя залежить від його світогляду, загальної і професійної культури й проявляється у мистецтві тлумачення навчального матеріалу, виділенні суттєвих ознак явищ.
Відтак, Нова українська школа висуває нові вимоги до вчителя, який зможе стати агентом її якісних змін.
Зараз в українському суспільстві є великий запит на зміни, а ще більший – на людей, які можуть почати ці зміни. Але яку б галузь чи напрямок ми не обрали, завжди можна знайти цих «агентів», які попри зовнішній тиск, брак ресурсів і підтримки, роблять своє середовище та країну кращими. А тим більше – вчителі.
За новим Державним стандартом освіти ключовою фігурою Нової української школи є вчитель, оскільки якість освіти не може бути вище якості вчителів, які у ній працюють.
Що треба робити вчителю, щоб стати конкурентоспроможним?
Сучасному вчителю необхідні гнучкість і нестандартність мислення, вміння адаптуватися до швидких змін умов життя. А це можливо лише за умови високого рівня професійної компетентності, наявності розвинених професійних здібностей. Один із головних шляхів реформування освіти полягає в необхідності підготовки нової генерації педагогічних кадрів, підвищення їхнього професійного та загальнокультурного рівня.
Галина СОЛОВЕЙ