В останні роки Україна та події, що в ній відбуваються, стали центральними темами у провідних мас-медіа різних країн. У цьому потоці інформації та новин також можна побачити маніпуляції, пропаганду і неправдиву інформацію (фейки), які часом, буває, досить важко розпізнати без основних навиків і знань з медіаграмотності.
Споживачі інформації та медіа у соціальних мережах, які водночас є і її творцями, повинні почати критичніше ставитися до повідомлень у ЗМІ, не вірити усьому, що опубліковано, перевіряти інформацію у кількох джерелах, щоб уникнути поширення фейків, тобто неправдивих новин.
Сучасна людина повинна знати, що таке медіаграмотність.
Медіаграмотність — сукупність знань, навичок та умінь, які дозволяють людям аналізувати, критично оцінювати і створювати повідомлення різних жанрів і форм для різних типів медіа, а також розуміти і аналізувати складні процеси функціонування медіа у суспільстві та їх вплив. В основі медіаграмотності — модель, яка заохочує людей замислюватися над тим, що вони дивляться, бачать, читають.
Грамотна людина, якщо бачить сумнівну інформацію, намагається її перевірити. Це людина, яка не просто пливе за інформаційною течією, а критично сприймає цей потік. Інформація уже позбавлена ореолу святості чи таємничості, як це було раніше, коли відомостей бракувало. Зараз повідомлень та новин – надлишок. Інформації стало багато, тому гостро постала проблема її аналізу та критичного сприйняття, щоб відсіяти неправду.
З цієї метою у рамках декади циклової комісії соціально-економічних дисциплін викладачем Венгеровським Ярославом Сергійовичем було проведено тренінг з медіаграмотності на тему «Фейки та методи їх виявлення».
У тренінгу взяли участь студенти 211 групи. Учасники аналізували медіаконтент, визначали наскільки він є якісним, розглянули методи перевірки інформації за для уникнення маніпуляції, вчились розпізнати фейкові новини та ін.
Під час тренінгу студенти оволоділи новими знаннями які стануть в нагоді у компетентному споживанні будь-яких повідомлень у мас-медіа та допоможуть у створенні власного медіапродукту.
Сучасному користувачу потрібно розуміти, наскільки важливо володіти інформацією, зберігати її, систематизувати і передавати, а найголовніше - критично оцінювати, відрізняючи від пропаганди та маніпулятивної брехні, формувати аргументоване власне бачення подій.
Сергій ВЕНГЕРОВСЬКИЙ,
голова циклової комісії соціально-економічних дисциплін.