012 «Дошкільна освіта»
Практика в ролі помічника вихователя
Мета і завдання:
- сприяти формуванню у студентів інтересу до майбутньої професії, ознайомленню з особливостями організації роботи дошкільних закладів, формуванню уявлень та первинних умінь і навичок роботи з дітьми;
- закріплювати знання з педагогіки, психології, анатомії і фізіології;
- вчитися спостерігати за дітьми, аналізувати особливості поведінки і розвитку дошкільника, здійснювати індивідуальну роботу з дітьми.
Зміст практики
- студенти надають пасивну допомогу вихователю в роботі з дітьми;
- беруть участь у виготовленні та ремонті іграшок;
- навчаються спостерігати за дітьми, аналізувати особливості поведінки і розвитку дошкільника;
- здійснювати індивідуальну роботу, спираючись на здобуті знання з педагогіки, психології та окремих методик;
- в окремих випадках самостійно виконувати певні форми роботи (організація розваг, індивідуальна робота з дитиною за завданнями вихователя, проведення окремих режимних процесів, виготовлення наочного розвиваючого матеріалу, іграшок).
Спостереження та пробна практика в групах дітей
раннього та дошкільного віку
Мета і завдання:
- формувати і удосконалювати вміння і навички спостерігати і аналізувати навчально-виховну роботу з дітьми, оцінювати її ефективність;
- оволодівати вміннями і навичками самостійної роботи з дітьми різного віку, творчо застосовувати набуті теоретичні знання з педагогіки, психології та окремих методик при проведенні різних видів діяльності з дітьми;
- планувати навчально-виховну роботу з різних видів діяльності і використовувати кращий педагогічний досвід, нові технології, оригінальні виховні ідеї;
- виробити прагнення до пошуку найбільш ефективних методів навчання та виховання дітей, використання нестандартних форм роботи з ними;
- формувати навички роботи з дитячим колективом з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей дітей;
- вчитися реалізувати сучасні підходи до розвитку життєвої компетентності дошкільників, спілкуючись з дітьми уміло поєднувати чотири взаємопов'язані позиції: вихователя, учителя, партнера та психотерапевта;
- розвивати професійні здібності майбутнього вихователя, їх інтерес та любов до педагогічної роботи, професій педагога, до дітей.
В процесі педагогічної практики практиканти повинні оволодіти такими вміннями:
- визначати мету і завдання навчально-виховної роботи з дітьми;
- складати план навчально-виховної роботи на день:
- вести педагогічні спостереження за дітьми, визначати індивідуальні особливості дошкільників, визначати зміст і прийоми індивідуальної роботи;
- організовувати режимні процеси і заняття, різноманітну діяльність по всіх напрямках виховання;
- встановлювати педагогічно-правильні стосунки з дітьми;
- педагогічно усвідомлювати і аналізувати досвід своєї педагогічної діяльності;
- проводити роботу з батьками.
Літня педагогічна практика
Мета і завдання:
- поглибити професійні педагогічні знання та вміння студентів-практикантів і озброїти їх методикою виховної роботи з дітьми в літній період;
- виробляти уміння і навички самостійної роботи з дітьми в умовах літа;
- озброїти методами і прийомами виховання дошкільників у літніх умовах;
- розвивати відповідальне і творче ставлення до проведення виховної роботи з дітьми.
Зміст практики
Організація життя і діяльності дітей, керівництво ігровою, трудовою діяльністю, проведення всіх форм роботи згідно з Базовою програмою «Я у Світі», проведення загартовуючих процедур. В процесі педагогічної практики практиканти повинні оволодіти такими вміннями:
- визначати мету і завдання навчально-виховної роботи з дітьми;
- складати план навчально-виховної роботи на день:
- вести педагогічні спостереження за дітьми, визначати індивідуальні особливості дошкільників, визначати зміст і прийоми індивідуальної роботи;
- організовувати режимні процеси і заняття, різноманітну діяльність по всіх напрямках виховання;
- встановлювати педагогічно-правильні стосунки з дітьми;
- педагогічно усвідомлювати і аналізувати досвід своєї педагогічної діяльності;
- проводити роботу з батьками.
Переддипломна педагогічна практика
Мета і завдання:
- виявлення якості та рівня професійної підготовки випускника навчального закладу:
- оволодіння уміннями та навичками навчально-виховної діяльності вихователя в умовах міських чи сільських ДНЗ;
- ознайомлення з системою планування навчально-виховного процесу всієї установи і окремої групи дітей;
- здобуття студентами навичок самостійної практичної діяльності з напрямку своєї майбутньої професії;
- формування елементарних навичок роботи з батьками.
013 «Початкова освіта»
«Позанавчальна виховна робота»
Завдання педагогічної
позанавчальної виховної практики
В ході практики студенти повинні оволодіти
такими уміннями:
В ході практики студенти виконують такі види діяльності
III семестр II курс
V семестр, ІІІ курс
«Пробні уроки в ЗОШ»
Основними завданнями практики є:
¨ формування у студентів професійних умінь і навичок та застосування їх у практичній діяльності;
¨ оволодіння студентами інноваційними методами і прийомами роботи вчителя початкових класів у відповідності з їх віковими і індивідуальними особливостями;
¨ навчити творчому застосуванню на практиці теоретичних знань, умінь і навичок, отриманих з предметів психолого-педагогічного, спеціального циклів та окремих методик;
¨ сприяти формуванню професійно-педагогічних знань, умінь і навичок, необхідних для майбутньої роботи вчителя початкових класів;
¨ набуття студентами навичок та вмінь для проведення різних типів уроків з використанням різноманітних інноваційних методів, які активізують пізнавальну діяльність учнів;
¨ набуття студентами навичок організації, постановки і планування навчально-виховної, фізкультурно-оздоровчої роботи в загальноосвітній або в спеціалізованій школі І-ІП ст.;
¨ оволодіння прийомами педагогічного аналізу уроку, озброєння вмінням спостереження за окремими сторонами навчально-виховного процесу;
¨ оволодіння студентами технологією планування різних типів уроків у початкових класах за розділами навчальної програми;
¨ набуття навичок організації та проведення елементарних наукових досліджень;
¨ озброєння студентів вміннями вести систематичний облік результатів своєї діяльності, аналізувати й оцінювати хід формування власного педагогічного досвіду та подальше творче застосування в навчально-виховній роботі;
¨ набуття студентами навичок ведення психолого-педагогічних спостережень з виявленням особистісних якостей учнів, складання документації класного керівника;
¨ сприяння формуванню зацікавленості студентів педагогічною роботою з підростаючим поколінням та до обраної професії
В ході практики студенти повинні оволодіти такими вміннями і навичками:
¨ планувати уроки і позакласні заняття з предметів, розробляти конспекти уроків, позакласних і виховних занять;
¨ працювати з методичною літературою, шкільними підручниками і програмами, творчо відбирати матеріал, наочні посібники і ТЗН до уроків і занять;
¨ вибирати найбільш ефективні форми, методи і прийоми проведення уроків і позакласних занять з врахуванням індивідуальних і психічних особливостей розвитку учнів;
¨ проводити діагностику рівня розвитку особистості і колективу учнів, сформувати у школярів знання, уміння і навички з предмета, загальнонавчальних умінь і навичок;
¨ розробляти і виготовляти наочні посібники, дидактичний матеріал до уроків і позакласних занять;
¨ здійснювати самоаналіз і самооцінку результатів власної діяльності, а також аналізувати пробні уроки і позакласні заняття інших студентів.
У процесі проведення пробних уроків і занять студенти виконують такі види діяльності:
¨ знайомляться з організацією навчально-виховного процесу в класі, з роботою вчителів і вихователів (вивчають методичний фонд класу, школи, технічні засоби і наочні посібники, календарно-тематичні плани, поурочні плани і конспекти уроків учителів);
¨ проводять пробні уроки і заняття з предмету як по основній, так і по додатковій спеціалізації;
¨ відвідують і аналізують пробні уроки, позакласні і виховні заходи інших практикантів.
До проведення пробних уроків ставляться такі вимоги:
¨ норма класно-урочних і позакласних занять повинна бути виконана кожним практикантом повністю;
¨ проведення різних типів уроків у початкових класах:
Українська мова - 3 уроки;
Математика - 3 уроки;
Природознавство - 1 урок;
«Я у світі» - 1 урок;
Образотворче мистецтво - 1 урок;
Трудове навчання - 1 урок;
Музика - 1 урок;
Фізичне виховання - 1 урок;
Російська мова - 1 урок;
Основи здоров'я - 1 урок;
Інформатика – 1 урок;
Іноземна мова – 1 урок.
¨ проведення уроків з додаткової спеціалізації - 4 уроки
Іноземна мова - 2 уроки (1-4 класи)
2 уроки (5-9 класи).
Образотворче мистецтво - 2 уроки (1-4 класи)
2 уроки (5-9 класи).
Інформатика – 4 уроки (1-4 класи)
«Переддипломна педагогічна практика»
Основні завдання практики:
ü оволодіння уміннями і навичками навчально-виховної діяльності учителя-класовода та учителя згідно з профілем додаткової спеціальності;
ü знайомство з умовами діяльності школи, педагогічного колективу, матеріальним забезпеченням навчально-виховного процесу учителів 1-4 класів та учителів додаткової спеціальності;
ü психолого-педагогічне вивчення учнів (особові справи, медичні картки, класні журнали, щоденники);
ü знайомство з роботою методичних об’єднань учителів початкових класів, педагогічної ради, наради при директору, класних керівників, предметних комісій.
У процесі практики закріплюються і розвиваються такі професійні уміння:
ü розробляти поурочні і тематичні плани навчальних занять, планувати позакласну роботу на період практики;
ü самостійно готувати і проводити уроки, добиватися глибокого засвоєння матеріалу, формувати в учнів науковий світогляд, логічне мислення, інтерес до навчання, проводити додаткові заняття з учнями, виготовляти наочні посібники і дидактичний матеріал;
ü проводити різноманітну позакласну і позашкільну виховну роботу з позицій комплексного підходу до виховання дітей;
ü організовувати суспільно корисну працю;
ü встановлювати нормативні взаємовідносини з дітьми, їх батьками, вчителями;
ü вести шкільну документацію (класний журнал, щоденники, перевіряти зошити);
ü проводити індивідуальну роботу з батьківським активом, виступати на класних батьківських зборах з проблем сімейного виховання;
ü володіти ефективними методами і прийомами організації виховної роботи з дітьми і підлітками за місцем їх проживання і серед населення;
ü проводити педагогічний експеримент або дослідницьку роботу з метою збору матеріалу і використання його при написанні курсової роботи;
ü вміти використовувати кращий досвід роботи вчителів.
«Перші дні дитини у школі»
Мета: ознайомлення студентів із своєрідністю періоду адаптації дитини до нових умов протягом першого тижня її перебування в школі.
Завдання практики - ознайомити майбутніх вчителів з наступними видами діяльності:
Під час практики студенти виступають у ролі спостерігачів та помічників учителя першого класу.
У зміст практики входить:
014 Середня освіта. Фізичне виховання.
Пробні уроки в школі
У VІ-VІІ семестрах студенти проводять пробні уроки фізичної культури в різних типах загальноосвітніх шкіл міста.
У VІ семестрі – 4 уроки фізичної культури у 1 – 4 класах, у VІІ семестрі – 5 уроків у середній ланці ЗОШ.
Мета практики.
Закріпити у студентів професійні уміння та навички педагогічної діяльності учителя фізичної культури.
Завдання практики.
Основні професійні вміння та навички
014 Середня освіта. Музичне мистецтво.
Практика в ролі помічника вихователя
Практика як помічника вихователя і музичного керівника в дошкільному закладі здійснюється в ПІ семестрі по 2 год. на тиждень. Група ділиться на дві підгрупи. Для кожної підгрупи призначається керівник практики, який здійснює методичне керівництво.
Мета і завдання практики
Ця практика сприяє:
♦ формуванню в учнів інтересу до майбутньої професії;
♦ нагромадженню уявлень про характер і зміст роботи вихователя, музичного керівника дошкільного закладу;
♦ ознайомленню з особливостями організації роботи дошкільних закладів.
Зміст практики
В процесі практики студенти виконують такі види діяльності:
♦ знайомство з навчально-матеріальною базою і організацією роботи в дитячому садку;
♦ вивчають психологічні особливості дітей дошкільного віку, рівень їх музичного розвитку;
♦ допомагають вихователю, музичному керівнику в проведенні виховної роботи з дітьми.
Проходячи педагогічну практику як помічник вихователя і музичного керівника, студенти можуть виконувати такі завдання:
♦ спостереження і аналіз організації і проведення режимних моментів;
♦ спостереження занять з розвитку мовлення з розділів "Художня література" та "Народознавство";
♦ спостереження занять з фізичної культури, зображувальної діяльності (роль музичного керівника на цих заняттях);
♦ спостереження занять, вечорів розваг, святкових ранків;
♦ спостереження роботи з дітьми по вивченню української народної творчості;
♦ спостереження організації і проведення ігрової діяльності з дітьми (музично-дидактичні, рухливі, сюжетно-рольові та інші види ігор);
♦ проведення самостійної музичної діяльності дітей;
♦ проведення індивідуальної роботи з дітьми.
Практика з позанавчальної виховної роботи
Мета практики
Ця практика сприяє:
♦ формуванню в студентів інтересу до майбутньої професії;
♦ нагромадженню уявлень про характер і зміст позакласної виховної роботи в школі;
♦ ознайомлення з функціональними обов'язками класного керівника.
Завдання практики
В процесі практики студенти виконують такі види діяльності:
♦ знайомляться з навчально-матеріальною базою, організацією виховної роботи в школі;
♦ вивчають психологічні особливості учнів молодшого шкільного віку, рівень їх музичного розвитку;
♦ допомагають класному керівнику, вчителю музики в процесі виховної роботи з учнями школи.
Зміст практики
Проходячи практику в школі, студенти виконують такі завдання:
♦ спостерігають і аналізують різні форми позакласної і позашкільної роботи (проведення класних годин, масових заходів, занять гуртків, індивідуальної роботи з дітьми та ін.)
♦ знайомляться з плануванням виховної роботи класного керівника школи, а також з планом роботи гуртків з музично-естетичного виховання;
♦ безпосередньо беруть участь у проведенні бесід, уроків народознавства, тижнів музики, тематичних вечорів, оглядів, конкурсів, ранків, фольклорних свят, екскурсій, виставок та ін..
Студенти проводять по 5 заходів. Складають психолого-педагогічну характеристику учня.
Літня фольклорна практика
Мета практики
Вироблення в студентів навичок збору і запису народної творчості.
Завдання практики
- поглиблювати і розширювати знання у студентів з народної творчості, відображення народних традицій та обрядів;
- прищеплювати навички збирання фольклору;
- пробуджувати більш глибокий інтерес до історії народу, його культури, побуту, впливати на естетичний смак збирачів фольклору;
- нагромадження музичного репертуару для подальшої роботи з дітьми.
Зміст практики
Цей вид практики рекомендується проводити по таких напрямках:
1. Усна народна творчість:
- календарно-обрядова поезія;
- загадки, прислів'я, приказки;
- народна драма;
- народні пісні по жанрах;
- казки, легенди, перекази та анекдоти.
2. Матеріальна культура народу. Народне декоративне мистецтво:
- декоративні розписи;
- вишивка;
- кераміка;
- ткацтво;
- різьба;
- килимарство.
3. Традиції даного регіону:
- історія села міста;
- народна медицина;
- педагогіка;
- етика.
Пробні музичні заняття в дошкільних закладах
У V і УІ семестрах (III курс) студенти проходять педагогічну практику в дошкільних закладах. Ця практика наближає практикантів до реальних умов майбутньої роботи.
Мета практики
Підготовка студентів до виконання обов'язків музичного керівника, до майбутньої роботи в дошкільному навчальному закладі.
Завдання практики:
Основними завданнями практики в дошкільних закладах є:
♦ формування у студентів вміння створювати музичне освітнє середовище у ДНЗ;
♦ закріплення теоретичних музичних знань, застосування їх у вирішенні конкретних педагогічних завдань музичного виховання дітей;
♦ формування і розвиток у студентів конкретних професійних умінь і навичок, особистих якостей педагога-організатора музичного виховання в дошкільних закладах;
♦ виховання у студентів стійкого інтересу і любові до майбутньої професії, необхідності в педагогічній самосвідомості, вироблення творчого підходу до педагогічної діяльності.
Основні професійні навички і вміння:
♦ застосовувати на практиці отримані знання з навчальних музичних дисциплін;
♦ планувати перспективну і щоденну роботу музичного керівника;
♦ використовувати різноманітні форми, методи і прийоми музичного виховання і розвитку дітей дошкільного віку;
♦ вивчати особливості дошкільника, його загальний і музичний розвиток під впливом організаторського педагогічного процесу;
♦ підтримувати емоційні переживання дітей під час сприймання музики, створювати атмосферу дружній колективних прагнень, активність, захоплення дітей;
♦ вести документацію музичного керівника;
♦ формування у дітей здібність до сприймання музичного твору;
♦ формувати у дітей елементарні навички з музичної грамоти;
♦ навчати дітей виразному співу;
♦ навчати дітей різним рухам під музику у відповідності з різноманітним її характером;
♦ навчати дітей прийомам гри на дитячих музичних інструментах.
Літня педагогічна практика в таборах відпочинку
Мета практики
Оволодіння знаннями, вміннями та навичками роботи з дітьми та підлітками в тимчасових дитячих об'єднаннях в літній період.
Завдання практики
- розширення професійно-педагогічних знань і досвіду самостійної організації життя і діяльності дитячого колективу;
- оволодіння майбутніми вчителями методикою виховної роботи з школярами під час літніх канікул;
- розвиток відповідального і творчого ставлення до проведення виховної роботи з дітьми і підлітками.
В процесі практики студенти оволодівають такими вміннями:
- визначати мету і завдання виховної роботи з дитячими колективами в умовах міських та приміський таборів відпочинку, дитячих оздоровчих майданчиків, дошкільних закладів:
- складати плани виховної роботи на табірну зміну і кожен день з врахуванням інтересів і індивідуальних особливостей дітей;
- організовувати самоуправління в табірних колективах і спрямовувати його діяльність на створення умов для розвитку самодіяльності дітей;
- встановлювати педагогічно доцільне відношення з дітьми і підлітками в специфічних табірних умовах і дошкільних закладах;
- педагогічно осмислювати і аналізувати досвід своєї педагогічної діяльності.
Пробні уроки і заняття в школі
Мета практики
Формування готовності у студентів до створення умов творчого розвитку вихованців у сучасному освітньому середовищі. Вироблення у практикантів професійних умінь і навичок організації навчально-виховного процесу в школі.
Завдання практики
- формування у студентів вміння створювати музичне освітнє середовище у загальноосвітніх навчальних закладах;
- формування у студентів професійних умінь і навичок, застосування ефективних методів та тактик в практичній діяльності;
- оволодіння студентами методами і прийомами роботи з музичного виховання школярів у відповідності з їх віковими та індивідуальними особливостями;
- навчання творчому застосуванню на практиці теоретичних знань, умінь, навичок, отриманих з предметів психолого-педагогічного, музично-теоретичного циклів, індивідуальних музичних дисциплін і методики музичного виховання.
Основні професійні навички і вміння:
- планувати уроки, позакласні заняття з музики;
- вводити школярів у світ музичного мистецтва на основі емоційного сприймання і осмислення всього програмового матеріалу;
- розширювати, поглиблювати і узагальнювати знання школярів про засоби музичної виразності, про зміст та характер творів, що вивчаються;
- виховувати любов, інтерес до музики рідного народу, його традицій, до музики інших народів світу;
- формувати вокально-хорові навички;
- працювати на двох голосними піснями шкільного репертуару;
- сформувати у школярів цілісні уявлення про багатогранність видів мистецтва їх взаємозв'язок.
Примірний розподіл пробних уроків і занять в VII семестрі.
№ п/п |
вид уроків (занять) |
к-ть уроків (занять) |
1. 2. 3. |
Уроки музики в 1-4 кл. Уроки музики в 5-8 кл. Позакласні заняття |
4 3 2 |
Всього: |
9 |
Керівництво шкільним хором, ансамблем
Мета практики
Закріплення в безпосередній роботі з школярами і шкільними музичними колективами хормейстерські навички і вміння, набуті студентами училища на предметах диригентсько-хорового циклу.
Завдання практики
- навчити практиканта працювати з дитячими хоровими колективами, вокальними ансамблями, солістами;
- оволодіти методикою проведення хорових позакласних занять;
Основні професійні уміння і навички:
- підбирати різноманітні вправи для розспівки хорового колективу;
- бережливо використовувати і розвивати співочі голоси дітей;
- комплектувати хорові (ансамблеві, оркестрові) партії;
- організовувати шкільний хоровий колектив і самоуправління в хорі (ансамблі, оркестрі);
- аналізувати хід і зміст хорових репетицій;
- акомпанувати шкільному хору, ансамблю, солісту, одночасно керувати їх виконанням;
- підбирати репертуар для колективів хору, оркестру, ансамблю.
Переддипломна педагогічна практика
Переддипломна педагогічна практика – завершальний етап практичної підготовки майбутнього вихователя. Вона проводиться на випускному курсі (8 семестр) у відповідності з навчальним планом.
До неї допускаються студенти, які успішно виконали всі попередні види педагогічної практики.
Мета і завдання:
- виявлення якості та рівня професійної підготовки випускника навчального закладу:
- оволодіння уміннями та навичками навчально-виховної діяльності вихователя в умовах міських чи сільських ДНЗ;
- ознайомлення з системою планування навчально-виховного процесу всієї установи і окремої групи дітей;
- здобуття студентами навичок самостійної практичної діяльності з напрямку своєї майбутньої професії;
- формування елементарних навичок роботи з батьками.